Pages

Monday, March 30, 2015

migrain and allergy

ye, dalm 3 minggu ni aku ada allegy yang sangat teruk  associated with migraine.

it was terrible period for me you know. rasa nak pakai niqab je. boleh tutup muka. segan. mulut mengembang , bengkak macam angioedema. aku tanya doktor, doktorr cakap allergy. aku tak percaya. hey, im doctor to be, i know how allergy looks like. then i google. haha.. thats why people said patient nowadays is smarter than doctor. :P. macam tak sedar diri yang diri sendiri bakal doktor.
 
okey, lepas tu, aku jumpala simptomp yang ada kat aku ni sama macam pruritis dermatitids yang mana ada lingkaran merah di sekeliling bibir dan irritable. for 1 week aku xleh makan ..
aku jumpa doktor pakar dia cakap dermatits..:D

 see. i told you already.

migrain tu kira associated simptom sebab aku ni memang ada migrain tak kisah pon bila2. tahu kan migrain ni tiada ubat?..ubat dia tidur je. so memang jadual tidur aku lebih pada baby kalau migrain ni datang. mak ayah takde. Kalau tak boleh mengadu pastu mak akan buat air madu suam letak limau nipis. nah imah, tidur ye nak..ihihik. jangan mimpi lebih lebih ye.

aku ambil loratadine 10 mg antihistamine untuk hilangkan gatal sebab dia sangatlah gatal. seluruh muka tau tapi yang teruknya kat bibirla. orang kata bibir nak jadi macam angelina jolie. Kalau muka macam dia kira okayla kan tapi kalau cantik daripada dia?..haha..takdelah aku memain je. bengkak, merah, panas .gatal boleh tahan jugakla aku duk menggaru. lepas telan loratadine or claritine aku ambil hydrocortisone 1% untuk sapu. ni antiinflammation . lepas seminggu hilang alhamdulillah. kurangla gatal dan sewaktu dengannya tapi merah ngn bengkak tu kena tunggu 1 bulan lagi la kut. entah. doktor cakap musim bulan 3 dan 4 ni memang ramai yang kena macam ni. perubahan musim dan bakteria serta virrus akan menggila so jangan risau k. itu yang dia cakap.

alhamdulillah, sekarang dah okay. Aku harap tak jadi dah lepas ni.salah satu precipitating factor ialah stress. stress bukan sebab study, sebab kena tikam dengan kawan. sedih tau. kita sayang dia 3 tahun dia buat macam ni. that easy nak putuskan hubungan kawan. okeyla..dah .

kita move on ye. :)

2 comments:

  1. Saya guna Sari Puteh..ia pati bunga raya putih dan membantu hilangkan sakit kepala, migrain, panas badan, demam panas dan etc. sy dulu 2-3 kali seminggu kena migrain sebab tak tahan cuaca panas..habis urat besar timbul bahagian sebelah kepala..alhamdulillah sekarag dah takda migrain..sy amalkan lumur kulit kepala dengan pati bunga raya ni bila cuaca panas..tidur pon nyenyak je..sekadar berkongsi pengalaman..harga pon tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, thanks @min nak cari mana pati bunga raya egypt ni. T_T, xpe, inshaAllah blik nti sy cri..thanks ye.

      Delete