Pages

Friday, November 27, 2015

home

Tadaima Malaysia~

gaya macam terer cakap jepun je. -_-.

Alhamdulillah, akhirnya balik juga ke Malaysia. Gembira?pasti sebab ini tanah tumpah darah. Sedih? ya juga sebab ada sesuatu yang telah hilang dari diri sendiri. :)

Nak berkongsi sikit pasal cerita balik. Sampai ja kat airport dot dot mulut tak berhenti pot pet pot pet dengan ma ayah. cerita itu cerita ini Sele[as itu baru tanya, ma abah sihat? Mahu tak tergelak ma dan abah..hahaha.. itulah, lain kali tanya khabar dulu, barulah cerita. Dan aku ada cerita menarik sebelum sampai ke Malaysia. Semasa di Mesir, aku ada jumpa seorang wanita Taiwan, dia geologist. First time jumpa geologist, drop jaw 4 inches.  Borak2 tu adala dia tanya

madam : hey, can i ask a question?
A: sure.
Madam : why some of you guys wears something  covering half of your face?its hard you know. Do you have to wear it?

its my first time to hear that questions alive. Before this i tgk you tube je. Then, i told her. no, its an optional but people tend to wear it for protection but we have to wear a hijab. Its an obligation for us as a muslim to wear hijab.

Madam : but why covering half of the face? i think its better to wear it like you guys. (refering to us pakai tudung gaya rama2 macam biasa

our religion have so many option. they chose to wear like that as it suits them or maybe they feel safe to stay that way and same goes for us.

Madam: ohh, i like your style you know. i know wears a hijab make you feel safe and protected. Sometimes i wear it too to protect myself from the rain or sun..hehe

you should stay like that mem, ''yeah, i thinking that way too so that i can cover my grey hair''

We laughed and the rest is history .:)

aku cuma nak muhasabah diri sendiri sebab nama ja muslim tapi kadang2 aku tergagap juga jawab soalan absic rukun2 islam. Contohnya kenapa awk kena solat lima waktu?kenapa tak boleh buat satu je?

kenapa kena pakai tutur aurat?kenapa kena ambil wuduk sampai 3 kali. ?Mahu tak ternganga nak jawab. bila sampai malaysia aku start buka buku fardhu ain dulu2. Baca balik kitab lama yang aku dah tinggal lama. Ilmu ni kalau x ulang x lekat .Kadang kita rasa kita tahu semua tapi sebnanrnya itulah yang kita tah tahu. Jadi memang balik ni aku simpan masa untuk  baca buku agama juga but in englishlah.aku x nak benda sama berulang lagi. moga2 madam tu dapat hidayh kenal islam dengan lebih lanjut. our chat sangat lama. aku dah pendekkan sebab nak buat memory benda yang penting je.ehe.


aku rasa cukuplah coretan hari ni. Dah lama x menulis rasa seronok pulak. eh, aku nak abadikan tarikh balik malaysia kat sini iaitu:

14/11/2015. :)

Bila balik mestilah ada perancangan kan?.Kita merancang tapi perancangn Allah lagi baik. Tak mengapalah.serah pada takdir. Tilll then, Goodnight.

11.11pm
Kota Bharu.

3 comments:

  1. Nice post ! Samala. Saya pun benda basic kalau orang tanya terjah macam tu je, mau tergagap nak jawab. Bila fikir balik,berguna jugak buku fardhu ain darjah enam :)

    ReplyDelete
  2. Nice post ! Samala. Saya pun benda basic kalau orang tanya terjah macam tu je, mau tergagap nak jawab. Bila fikir balik,berguna jugak buku fardhu ain darjah enam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai sakina, sorry x perasan komen ni.. haah benda basic buat malu je kalau tak tahu bila dh besar pnajnag mcm ni..hehe..

      Delete